عکاسی مطبوعاتی

هدف اصلی عکاسی مطبوعاتی یا فتوژورنالیسم،خلق عکس‌هایی است که پيام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است.

عکاسان مطبوعاتی، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند. عکاسی مطبوعاتی، هنری است که برای قصه‌گویی عکاسانه به کار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند کند. در فتوژرنالیسم روایت عکس مقدم بر قضاوت است، یعنی باید عکس، دیگران را به قضاوت بکشد.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی از محصولات، کالاها، تولیدات و خدمات سفارش دهنده، هنریست به نام عکاسی تبلیغاتی که از شاخه های هنر بزرگ عکاسی محسوب می شود.

در عکاسی تبلیغاتی، عکاس بیش از آن که به صورت منطقی و با دید واقعیت گرا به سوژه نگاه کند، سعی در برجسته نشان دادن نقاط قوّت سوژه دارد و حدالامکان، افزایش القای جذابیت بصری در مخاطب را در دستور کار قرار می دهد.

عکاسی هنری

هدف اصلی عکاسی هنری ابراز دیدگاه‌های خلاق، و الهام هنری عکاس می‌باشد. عکاسی هنری از آن جهت از دیگر رده‌های عکاسی متمایز است که برخلاف عکاسی خبری هدف آن ثبت تصاویر مربوط به اخبار نیست و نیازی به پایبندی به اصول اخلاقی خبرنگاری ندارد و نیز برخلاف عکاسی تبلیغاتی برای فعالیت‌های اقتصادی و یا فروش محصولات یا خدمات بکار نمی‌رود. شایان ذکر است که تعریف عکاسی هنری تا به امروز موضوع بحث و مناظره‌های بسیاری در جوامع هنری دنیا است.

عکاسی صنعتی

بر روی نشان دادن زوایای گوناگون یک قطعه یا محصول، تکیه دارد. معمولاً عکس صنعتی از شیئی گرفته می شود که ساخته ی دست بشر است و در این نوع عکاسی، عکاس تلاش می کند از جنبه های مختلف، کیفیت سوژه را به رخ مخاطب بکشد. عدم استفاده مناسب از فن و دانش عکاسی، قطعاً منتج به ثبت یک عکس صنعتی خوب نخواهد شد. فرصت و زمان کافی، آرامش و دقت در انتخاب عوامل فنی مثل نور، سرعت شاتر، عمق میدان و … از مشخصه های عکاسی صنعتی است.