کمپینهای تبلیغاتی به گروهی از پیام های تبلیغات با منشاء یکسان گفته می شود . این گروه تبلیغات پیام و موضوعی یکسان را در مدیا (رسانه) متفاوت با بازه های زمانی مشخص منتشر می کنند. چارچوب های زمانی کمپین های تبلیغاتی ثابت و مشخصا تعریف شده است.
نخستین مسئله ای که قبل از ساخت کمپینهای تبلغیاتی باید بدانیم این است که:
چرا شما تبلیغات می کنید و در مورد چه چیزی می خواهید تبلیغات کنید؟
چرا به کمپینهای تبلیغاتی مراجعه می کنیم؟
هدف از کمپینهای تبلیغاتی می تواند موارد مطرح شده در ذیل باشد:
- اطلاع دادن به اشخاص در مورد محصولات
- متفاعد کردن آنها برای خرید محصول
- قراردادن محصولات در دسترس مشتریان
آشنایی با پروسه تدوین یک کمپین تبلغیاتی
- تحقیق: اولین گام تحقیقات بازاری در مورد محصولی است که قصد تبلیغ برای آن را داریم . برای این مقصود نیاز به شناسایی تقاضا و رقبای اصلی الزامی به نظر می رسد.
- شناسایی قشر هدف : باید بدانید چه کسانی برای خرید این محصول در اولویت قراردارند.
- تنظیم بودجه و منابع مالی: گام بعدی در نظر گرفتن منابع مالی برای فاکتورهایی از قبیل مدیا (رسانه) ، عرضه و غیره که هرکدام نقشی اساسی در تبلیغات دارند و مستلزم تامین مالی اولیه هستند.
- تصمیم گیری یک موضوع مناسب یا کلی: ساختار برای کمپین به گونه ای باید در نظر گرفته شود که حتی در رنگ مورد استفاده نیز شباهت وجود داشته باشد استفاده از موسیقی و صدای مشابه نیز حتی می تواند پیام یکسانی را منتقل نماید.
- رسانه یا رسانه های مورد انتخاب باید به گونه ای در نظر گرفته شود که به قشر هدف ما نزدیک تر باشد.
- برنامه ریزی رسانه ای : زمان بندی مناسب برای تبلیغات باید به گونه باشد که قشر هدف در زمان مناسب آن را ببینند، بشنوند و یا بخوانند.
- اجرای کمپین ها: در انتها کمیپن ها اجرا و نتیجه و فید بک آن به طور کامل نت برداری می گردد.
بیشتر ابزارهای رسانه ای مورد استفاده رسانه های چاپی و یا الکترونیکی هستند. رسانه های چاپی شامل روزنامه، مجلات ، بروشورها ، بنرها و بیلبردها می باشد. رسانه های الکترونیکی شامل رادیو، تلویزیون، ایمیل، ارسال پیام از طریق موبایل و یاتلفنی می باشد. تنها نکته ای که در اینجا لازم به ذکر است این است که تبلیغات را باید به گونه ای انتخاب کنید که برای اشخاص قابل دیدن و در شرایطی خو ب باشد.
در نظر داشته باشید همه کمپین های مدت زمان ثابتی ندارد. بعضی به صورت فصلی و برخی دیگر در طول سال اجرا می شوند و دارای زمانبندی متفاوتی هستند. برخی بر اساس منطقه ، برخی نوع محصول و برخی دیگر بر اساس قشر هدف طراحی می شوند. تبلیغاتی به موفقیت دست می یابد که با استفاده از آنالیزی صحیح و تجربه در جایگاهی درست صورت پذیرد تا گامی رو به جلو حرکت نماید.