کمپین روابط عمومی گروهی ازفعالیتهای از پیش برنامه ریزی شده است که برای پیشرفت و دستیابی به هدفی مشخص در نظر گرفته می شود. این تضاد در معنای روابط عمومی مانند تکنیک های اساسی تبلیغات مداوم، تبلیغات پرداختی و واکنش به حوادث مشهود است. و در نهایت روابط عمومی دارای سه ویژگی است: شناسایی هدف ، پیدا کردن پیامی برای کمک به رسیدن به هدف و برقراری ارتباط برای رساندن پیام به مخاطبان خاص.
هدف
یک گروه روابط عمومی هدفی مشخص دارد. در تئوری می توان به راحتی از بالابردن آگاهی نسبت به یک محصول، خدمات و یا برند خاص تعریف کرد اما در واقعیت خاص تر از این است. این میتواند شامل مجموعه ای از اهداف برای بالابردن فروش محصولات یا حتی تغییر رفتار عمومی یا دولتی نیز باشد. این هدف ویژه نه تنها تمرکز بیشتر بر روی طراحی و اجرا را شامل می شود بلکه همچنین کیفیت موفیقت را نیز بالا می برد.
پیام
روابط عمومی اصولا به پیامی واضح برای سازمان دهی ارتباطات دارد. با بررسی اجمالی (با یک حساب سر انگشتی) باید پیامی ایجاد گردد که واضح و مختصر بوده و حتی الامکان بدون از دست دادن دقت و یا ریسک ابهام باشد. در حالت ایده آل پیام نه تنها می خواهد مخاطبان را از یک واقعیت و یا دیدگاه خاص آگاه نماید بلکه می خواهد آنها را تحریک به انجام یک عمل خاص نماید.
هدف گذاری
روابط عمومی گاهاً کل جمعیت را در بر می گیرد اما معمولا هدف گروهی خاص هستند. این گروه که قشر هدف می باشند معمولا به پیام پاسخ می دهند. برای یک مجموعه این می تواند نوعی مشتری را در بر داشته باشد که تمایل به خرید محصولی خاص و یا خدمات دارند. برای اعضاء گروه می تواند شناسایی اعضاء بالقوه باشد و برای گروه کمپین می تواند هم فعالان بالقوه و حامیان را شناسایی نماید و هم مردمی را شناسایی نماید که قادر به تصمیم گیری و پیشرفت دلایل دارند.